1. huhtikuuta 2014

Littlest Pet Shoppien evoluutiosta

Mun on jo pitkään tehnyt mieli vähän analysoida Littlest Pet Shoppeja. Yllättävän pitkään ovat muuten säilyttäneet suosionsa, ottaen huomioon, että Hasbro julkaisi ensimmäiset uudenmalliset petsit jo 2005 ja vieläkin ovat kovin suosittuja. Aika hyvin, kun yleensä muotilelut pysyvät pinnalla muutaman vuoden. Petseilläkin on riittänyt kilpailijoita, jotka eivät kuitenkaan ole onnistuneet syrjäyttämään niiden asemaa.

Littlest Pet Shop on alunperin Kenner-nimisen firman tuotemerkki, joka oli suosittu 90-luvulla. Olin itse silloin ala-asteella, joten vanhat petshopit on mulle tosi nostalgisia. Kun nämä uudet petsit sitten ilmestyivät kauppoihin, olin vähän järkyttynyt, koska koin että tuotemerkki oli jotenkin "pilattu". Ja niin varmaan koki moni muukin lapsena petshopeilla leikkinyt, koska uusien ja vanhojen välillä on edelleen tietynlaista vastakkainasettelua.

Käytän muuten uusista Littlest Pet Shopeista sanaa petsi. Vanhoista puhun yleensä petshoppeina (koska pienenä kutsuimme niitä sillä nimellä). Yleensähän internetissä törmää sanaan "Vintage Littlest Pet Shop" vanhojen yhteydessä.

Tämän entryn tarkoituksena ei ole kuitenkaan vertailla Kennerin ja Hasbron leluja, koska niiden erot ovat niin itsestäänselviä. Ennemminkin haluan pohtia syitä siihen, miksi alunperin karsastin uus-petsejä ja miksi olen kuitenkin nykyään lämmennyt niille. Eli, voitte olla ihan vapaasti mun kanssa eri mieltä, koska nää rumuus- ja söpöys-asiat on kuitenkin vaan mielipidekysymyksiä.

(Ja siis, tuun 100 % varmasti tekemään erillisen postauksen vanhoista petshopeista, koska haluun tietty lesota mun kokoelmalla.)

Kuitenkin vielä haluan laittaa tähän vertailun vuoksi kuvan 90-luvun petshopista.

 Littlest Pet Shop -kissa vuodelta 1992 (valmistaja Kenner)

Olin siis tällaisilla leikkinyt ala-asteella ja voitte olla varmoja, että järkytyksen määrä oli suuri kun kaupan hyllylle alkoi yhtäkkiä ilmestyä allaolevan näköisiä mutantteja:

"Please kill me now"
#265

Siis vanhojenkin petshoppien päät olivat vartaloon nähden suhteettoman suuret. Uusien päät taas ovat usein paljon isompia kuin vartalot. Japanilaisen pop-kulttuurin vaikutteet näkyy selkeästi 2000-luvun leluissa. 

Pään kokoa enemmän häiritsee noi SILMÄT. Siis selkeästi tässä ollaan haluttu tehdä oikein söpösöpöä, mutta vähän metsään menty. Noi alaluomet ei tee tosta eläimestä söpömpää vaan lähinnä säälittävän näköisen. Miksi ihmeessä? 

Kaikki ekatkaan petsit ei näyttäneet onneksi ihan hirveiltä. Mutta silti, katsokaapa näitä. Tulee jotenkin eläinrotujen ylijalostuksen uhrit mieleen, kun noilla on noita kärsiviä ilmeitä ja silmiä jotka sojottaa mihin sattuu. Toi numero ykkönen eli chihuahua on ihan JÄÄTÄVÄ. Sit hamsterit on jotain niin kammottavaa. 

Petsien muotoilu on tosiaan kehittynyt matkan varrella, ja vähän jänniä kokeiluja on tullut tehtyä. Tai siis pakkohan kehitystä on tapahtua johonkin suuntaan. Tällä hetkellä petsejä on reilu kolme ja puoli TUHATTA. (kerääpä siinä koko sarja).

Takas kuitenkin häiritseviin ominaisuuksiin... Allaolevan kuvan fretti ei ole kauhean hyvä esimerkki tästä (ja on oikeasti ihan sievä), mutta en ole koskaan omistanut petsiä jolla olisi ollut kovin voimakkaana tää ominaisuus...

Eli kummallisen malliset pupillit ja iirikset.

#957

Kuten kuvasta näkyy, fretin silmän väriosa ja pupilli on tollanen kummallisen aaltoileva. Miksi?? En ymmärrä. Miten tää vaikuttaa sen söpöyteen tai mihinkään?! Pahimmassa tapauksessa elukka näyttää vaan totaalisen piripäältä. Löytyy mm. neliönmuotosta ja sydämenmuotosta silmää... Pahin on ehkä piparkakun muotoinen silmän väriosa (esim LPS #1116). Ihan totta kuka näitä keksii?
Toi tähdenmuotonen "heijastus" tosin ei häiritse mua yhtään niin paljon.

Mutta onneksi, mitä nyt oon seurannut viimeaikoina lelukauppojen tarjontaa, petsit on alkaneet näyttää aika kivoilta mun silmään. Voi tietty olla että oon vaan turtunut näihin ja jotenkin alkanut kiintymään näiden ulkonäköön. 

Mut siis enää ei oo näkyny pitkään aikaan mitään häiritseviä silmänmuotoja tai alaluomia. Ostin tässä taannoin LPS-blindbagin (en tiedä miks, oli joku vitutus tms :D) ja olin oikeesti positiivisesti yllättynyt. 

#3307

Siis mikä ihana... Juttu!! Oikeesti jouduin selvittelemään et mikä se on, ku ei ihan heti auennut että kyseessä on yorkie. Mut oikeesti, ei friikkisilmiä, design on vedetty ihan täysillä yli ja kaikki turha jätetty pois, mut panostettu siihen että eläin näyttää ihan oikeesti kivalta. Tää tyyli vetoaa muhun kyllä nyt huomattavasti enemmän. 

Mutta silti, tää yks söpöli saa riittää. En niin ala keräämään näitä .... 

Vaikka ne oliskin ihan täydellisiä lemmikkejä monstereille :D


Siis tietäisin just täydellisen lemmikkipetsin Twylalle. Siis jos mulla ees olis Twyla :D

5 kommenttia:

  1. Samoin ala-asteella niillä vanhemman mallisilla Petshop-eläimillä leikkineenä nää uudet oli aluksi kauhistus. Mutta nyttemmin olen lämmennyt niille ja joitakin on tullut hairahdettua ostaa... ^^;; En tosin muistanut että ne oli aluksi NOIN kummallisen näköisiä. O___O
    Pitäisikin kaivaa vanhat Petshop-hevoset esille jostain~

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa, vertaistukea :D Petshopit oli niin mun lemppareita ala-asteella<3

      Joo siis noi ekat uuspetsit on ihan pimeen näkösiä. Mut onneks uudemmat on ihan siedettäviä ja osa vähän liiankin kivoja, et ehkä sorrun taas :D

      Poista
  2. Ihanaa, vertaistukiryhmä :'''3 Olen 90-luvun sarjan kasvatteja, ja en edelleenkään ymmärrä uuden sarjan designiä (vaikka olen yrittänyt). Pitäs varmaan alkaa koluamaan kirppareita ja keräämään noita vanhoja ihanuuksia. Lapsena kun sai vain yhden sarjan, ja olis ollu niin monta, jotka jäi iäksi puuttumaan xD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ysäri littlest petshopit on niin ihania<3
      Uudet petsit.... no ne vaatii aika paljon tottumista ja positiivista asennetta (:'D). Mutta kyllä niistäkin on mahdollista alkaa tykätä, vaikka olis noilla vintagepetshopeilla leikkinytkin. Olen siitä elävä esimerkki.

      Oon huomannut, että näitä löytyy vieläkin aina *välillä* kirppiksiltä, joten kannattaa pitää silmät auki!

      Poista
  3. Itse oon ysäri en kannalla enemmän, en oo lämmenny noille uusille, kun muistui mieleen nämä meidän vanhat pet shopit. Nyt olenkin kerännyt omille tytöille näitä vanhoja ja he leikkivät niillä ihan innoissaan. Molempien lempparileluja ovat <3

    VastaaPoista